روغن ارده کنجد اردکان برای دفع حشرات روی گیاهان بسیار کاربردی است

با تصفیه روغن استخراج شده از دانه های کنجد، تا 65 درصد از کنجد جهان به روغن و 35 درصد کنجاله برای وعده های غذایی تبدیل می شود.

پس از استخراج روغن ارده کنجد اردکان کنجاله حاوی 50-35 درصد پروتئین است و برای دام و طیور به عنوان خوراک استفاده می شود عوامل محیطی مانند نوع خاک و جو بر کیفیت و کمیت رشد روغن و گیاه تأثیر می گذارد.

اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در روغن، کیفیت روغن را تعیین می کنند. روغن کنجد یک روغن گیاهی است و تعادل ایده آلی را بین اسیدهای چرب غیراشباع چند غیر اشباع امگا 6 تا امگا 3 نشان می دهد.

کنجد یک ماده کریستالی و سزامولین نیز در روغن کنجد یافت می شود که به دلیل وجود این لیگنین ها، پایداری اکسیداتیو روغن کنجد افزایش یافته است.

وجود متابولیت‌های ثانویه و ترکیبات فعال زیستی مانند ترپن‌ها، استروئیدها و ترکیبات فنلی، روغن را از نظر دارویی و برای داروهای گیاهی مفید می‌سازد.

در مطالعات اخیر با استفاده از روش های مدرن، خواص ضد فشار خون، آنتی اکسیدان، کاهش کلسترول، ضد سرطان و تنظیم ایمنی روغن کنجد ارزیابی شده است و این فواید سلامتی به لیگنین ها و گلیکوزیدهای موجود در روغن نسبت داده شده است.

انجمن قلب آمریکا (AHA) هیپرلیپیدمی را به عنوان وضعیت غیر طبیعی چربی در خون تعریف کرده است. بسته به نوع سطح لیپید که سطح آن در خون افزایش یافته است.

هیپرلیپیدمی به دو نوع طبقه بندی می شود یکی هیپرکلسترولمی سطح کلسترول بالا در خون و دیگری هیپرتری گلیسیریدمی سطح بالای تری گلیسیرید در خون.

فعالیت آنتی اکسیدانی سزامول این فرض را تقویت می کند که سزامول آزاد مسئول پایداری غیرعادی روغن کنجد هیدروژنه است، موضوعی که در مقاله دیگری از این مجموعه گزارش شده است.

استفاده از سزامول به عنوان یک آنتی اکسیدان تجاری احتمالاً تا زمانی که نشان داده نشود فعالیت فیزیولوژیکی نامطلوب ندارد مجاز نخواهد بود.